Odbijacze do łodzi

Każda łódka o długości ponad 3,5 metra musi na swoim obowiązkowym wyposażeniu posiadać odbijacze. Ilość nie jest dokładnie podana, ale przyjmuje się że na każdej burcie powinny być zamontowane odbijacze w takiej ilości aby chroniły nasze i inne łódki przed uszkodzeniami mechanicznymi. Do uszkodzeń dochodzi podczas manewrów oraz postoju w porcie.

Rodzaje odbijaczy do łodzi motorowodnych i jachtów żaglowych.

Na zdjęciu odbijacz jachtowy w uniwersalnym, białym kolorze.

Rozróżniamy kilka rodzajów odbijaczy:

odbijacze jachtowe, które chronią burty naszej oraz sąsiadującej łódki

odbijacze pomostowe, które chronią zarówno pomosty jak i burty cumujących łodzi i jachtów

Na zdjęciu odbijacz pomostowy w uniwersalnym, granatowym kolorze.

odbijacze dziobowe, które chronią dziób naszej łodzi przed uszkodzeniami mechanicznymi

Na zdjęciu odbijacz dziobowy w uniwersalnym czarnym kolorze.

Montaż odbijaczy.

Odbijacze montuje się do słupka relingu lub na reling na wytrzymałej lince. W zestawie jest sam odbijacz do łodzi dlatego trzeba dodatkowo dokupić linkę do odbijaczy. Po opuszczeniu portu odbijacze powinny być zdjęte z burty. Należy je schować do kajuty, bądź powiesić na specjalnych koszach do odbijaczy. Pływanie z wiszącymi odbijaczami jest faux pas w branży żeglarskiej. Nie ma nic gorszego niż widok jachtu płynącego z powiewającymi przy burcie odbijaczami. Nie schowane odbijacze poza portem to symbol niechlujstwa i amatorstwa.

Sprawy techniczne.

Odbijacze do jachtów powinny być napompowane sprężonym powietrzem o ciśnienie około 0,2 bar. W praktyce po naciśnięciu dłonią, odbijacz powinien odkształcić się do połowy swojej objętości. Zbyt duże powietrze wewnątrz odbijacza mogłoby spowodować odkształcenia podczas nagrzania na słońcu.

Odbijacze jachtowe są prostą konstrukcją i wykonane z trwałego winylu. Wytrzymują wiele sezonów. Najczęstsza awarią jest uszkodzenie mechaniczne, na które nie mamy wpływu. Przedziurawionych odbijaczy nie łata się. Po wielu latach użytkowania może ulec zużyciu zaworek do napełniania powietrza. Można go wymienić na nowy. Zamiennik kosztuje około 5 – 7 złotych. Wymiana polega na wkręceniu w zaworek śrubki / wkręta o średnicy 3 mm i wyciągnięciu zużytego elementu. Montaż nowego zaworka jest identyczny . Wkręcamy śrubkę / wkręt w zaworek o średnicy 3 mm i wpychamy do wnętrza otworu odbijacza. Jeśli chcesz pompować odbijacze tradycyjnymi pompkami samochodowymi to zaopatrz się w adaptor do zaworu odbijacza jachtowego. Jego koszt w dobrych sklepach żeglarskich to kilkanaście złotych. Wykonany jest z mosiądzu i posłuży nam przez wiele sezonów.

Adaptor do zaworu odbijacza

Jeśli zainteresował Cię ten wpis sprawdź także artykuł jakie odbijacze do łodzi

Dodaj komentarz

Przewiń do góry